Mörkare tider

Nu när vi har ställt tillbaka timvisaren ett steg och det blir mörkt tidigare på dagen gäller det att man verkligen anstränger sig lite för att hålla sig pigg och frisk. Det är så lätt att man blir sittande i tevesoffan när man kommer hem från jobbet för att det känns som att dagen redan är slut (till skillnad från på sommaren då man kan vara ute och igång till sent på kvällen), och hamnar man där så blir man bara ännu tröttare. Jag vet att det kan kännas motigt, speciellt när höstvädret bjuder på sin regnigaste och ruskigaste sida, men man gör sig en själv en stor tjänst om man trotsar vädret och faktiskt tar sig ut ändå. Så på med reflexer och bra kläder och ta en promenad eller en löprunda – det kommer du att tjäna på i längden! Och faktum är att det oftast inte är så farligt när man väl har kommit ut.

En annan sak som är viktig nu när vi inte har solen att få energi av är ju att äta nyttigt. Att få i sig vitaminer är extra viktigt nu, och det får man bäst genom att äta mycket frukt och grönt. Om man inte vet vilka vitaminer som finns i vilka frukter och grönsaker så kan det vara lite svårt att veta vad man ska välja för att få i sig allt (för det räcker ju inte att t.ex. bara äta apelsiner eftersom man då bara får i sig en massa C-vitamin), men det finns ett smart knep att ta till. Man ska försöka äta frukt och grönt av så många olika färger man kan, för de olika färgerna har ofta olika vitaminer i sig. På så sätt får man i sig det mesta. En vitamin som dock kan vara svår att få i sig är D-vitamin (som vi får via solen på sommaren), och just för den vitaminen kan det faktiskt vara värt att äta ett tillskott i form av tabletter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *